Ég veled munkáltatói SZJA
Bizonyára Te is hallottad már, hogy 2018.01.01-től megszűnt a munkáltatói SZJA bevallás lehetősége. Mit is jelent ez pontosan? Kinek jó ez és Neked mi dolgod van ezzel kapcsolatban?
Ezekre kapsz választ a mai blogbejegyzésből.
Ha eddig a szerencsés munkavállalók közé tartoztál, akkor minden év január végén adhattál le egy nyilatkozatot a munkáltatódnak, amiben kérted, hogy ők készítsék el helyetted az SZJA bevallásodat. Nos, ebben az évben ezt a nyilatkozatot NE KERESD!
A bérszámfejtők üdvrivalgásban törtek ki, amit abszolút átérzek, ugyanakkor a másik oldalt, a munkavállalókat úgy érzem, hogy nem készítette föl kellő módon senki erre a plusz kötelezettségre.
Évek óta látható a folyamat, hogy a NAV egyre inkább arra törekszik, hogy egyszerűsödjön a munkáltatók adminisztrációs terhe, ne kelljen bajlódniuk a munkavállalók SZJA bevallásaival. Ennek első lépéseként már évekkel ezelőtt lehetővé tették, hogy a munkáltató saját hatáskörben döntse el, vállalja e a munkavállalók SZJA bevallásának elkészítését. Most pedig, tavaly megszavazta és elfogadta az Országgyűlés azt a törvényt, melynek értelmében a munkáltató már nem készítheti el a munkavállalói helyett a személyi jövedelemadó bevallást.
Kérdés persze, hogy a munkavállalókat felkészítette e valaki arra, hogy képes legyen a saját SZJA bevallását elkészíteni, vagy jóváhagyni? Tapasztalataim azt mutatják, hogy a munkavállalók többsége nemigazán van tisztában ezekkel a dolgokkal. Független munkaügyesként én arra törekszem, hogy minél tájékozottabbak legyetek, s valóban ne okozzon gondot egy SZJA bevallás elkészítése, de össztársadalmi szinten ez nem egy egyszerű mutatvány.
Lássuk mit is jelent Rád nézve, hogy a munkáltatód már nem csinálja meg az SZJA bevallásodat 2017-re.
Ez azt jelenti, hogy össze kell gyűjtened minden igazolást, amit a 2017-es évre vonatkozóan kifizetőtől, munkáltatótól kaptál. Azon igazolások fontosak, amin szerepelnek a rendszeres és nem rendszeres bérjövedelmeid, valamint a levont SZJA előlegek, stb. Ezeket az igazolásokat vagy már megkaptad, vagy 2018.január 31-ig (17M30) meg kell kapnod a munkáltatódtól, kifizetődtől.
Ha minden igazolás a birtokodban van, akkor kezdődik a móka :)
A NAV mindenkinek elkészíti a bevallás tervezetét, s ügyfélkapun keresztül erről értesít is 2018.03.15-ig. Ha nincs ügyfélkapud, akkor a bevallás tervezetet kérheted postán is, amit jelezned kell a NAV felé SMS-ben, postai , elektronikus, vagy telefonos úton 2018.03.19-ig. Ez a bevallás tervezet azokból az információkból tevődik össze, amiket év közben a munkáltatók/kifizetők bevallás formájában megküldtek a NAV részére havonta. Neked meg kell nézned a saját igazolásaidat és össze kell hasonlítanod, hogy az azokban szereplő adatok megegyeznek e a NAV által készített tervezet adataival.
Ha eltérést tapasztalsz, akkor azt javítanod kell legkésőbb 2018.május 22-ig!
Mit jelent ez Rád, munkavállalóra nézve?
Ez azt jelenti, hogy Te vagy a felelős az általad beadott, vagy a NAV által készített tervezet elfogadásáért. Hogy érzed, felkészültél arra, hogy magad készítsd el a bevallásodat? Rendelkezel azzal a tudással, hogy képes legyél ellenőrizni a NAV által részedre megküldött bevallás tervezetet?
Ne aggódj, nem a Te hibád, hogy elveszettnek érzed magad a témában. Egyszerűen csak arról van szó, hogy laikusként valóban nehéz lépést tartani ezekkel a változásokkal.
Mikor kérd szakember segítségét a tervezet átnézésében, a bevallás elkészítésében munkavállalóként?
Abban az esetben javaslom, ha 2017. év közben több kifizetőd, több munkáltatód volt, valamint ha adókedvezményben részesülsz, részesültök a pároddal, s maximálisan ki szeretnétek használni az adókedvezményeket.
Bővebb információkat hiteles forrásból ezen a linken találsz: http://nav.gov.hu/nav/szja/szja
Ha pedig csak 1 kérdésed van, tudod hol találsz!?
Legyen minden munkavállaló tájékozottabb!
Kiss-Márton Adrienn
független munkaügyes