igazolások megörzése
Egy korábbi bejegyzésem kapcsán, ahol arról linkeltem be egy cikket, hogy miért fontos a "rózsaszín kiskönyv" megőrzése. Sok kérdést kaptam, hogy mennyire életszerű a munkaviszonyainkkal összefüggő dokumentumok megőrzése a mai digitális világban.
Sajnos azt kell mondanom, hogy digitalizált világ ide-vagy oda, Magyarország még nem tart ott, hogy minden információ az életünkről digitális formában is rendelkezésre álljon. Ez főképp munkaerőhiány miatt van így. NAV, NYUFIG részére az elektronikus adatszolgáltatás nem olyan régi keletű dolog. Pályám elején, a 2000-es évek kezdetén már a nyugdíj intézet felé floppy lemezen történt az adatszolgáltatás, amit remélhetőleg már átkonvertáltak azóta, s őriznek más formában is....
Felgyorsult világunkban már nem az a jellemző, hogy a munkavállalóknak a nyugdíjig (amennyiben mi megérjük, s egyáltalán lesz még ilyen) csak 1, maximum 2 munkahelye legyen. Amikor viszont arra kerül a sor, hogy nyugdíjba szeretnénk menni, nagyon kellemetlen tud lenni, ha egy pár elveszett papír miatt nem tudunk esetleg igazolni pár hiányzó napot. Ilyenkor kezdődik a nyomozás, legtöbb esetben azonban már nem is emlékszünk arra, hogy azon a helyen is dolgoztunk, stb.
Így igenis saját érdekükben a munkavállalók felelőssége, hogy a kilépő papírokat minden jogviszony után megőrizzék, s a kiskönyveket, stb. biztos helyen tárolják. Magatokat kímélitek meg egy sor fölösleges utánajárástól, ha vannak bizonyítékaitok. És itt is nagyon fontos, hogy minden esetben ellenőrizzétek le, hogy jó adatok szerepelnek e mindenhol. Ma már leellenőrizhetitek ügyfélkapun keresztül is, hogy helyes adatok szerepelnek e rólatok a munkaviszonyaitok tekintetében, s amennyiben eltérést tapasztaltok, azt mindenképpen jelezzétek! Ne felejtsétek el, hogy a rendszerekben levő adatokat is emberek rögzítették fel, akik hibázhatnak. De a Ti érdeketek, a Ti felelősségetek, hogy minden adat rendben legyen.
Legyen minden munkavállaló tájékozottabb!
Kiss-Márton Adrienn
független munkaügyes